Dit is waarom jij bij een callcenter wilt werken!
3 min gelezenMeningen over het werken bij een callcenter zijn over het algemeen sterk verdeeld. Het is met name een populaire bijbaan onder studenten, omdat het relatief meer geld oplevert dan de meeste bijbanen. Maar ook genoeg mensen werken vast bij een callcenter. En natuurlijk heeft dit niet enkel te maken met dat het lekker betaalt. Want werken bij een callcenter draait niet alleen cash of het halen van bepaalde targets. Ook al wordt dit wel vaak gedacht.
Juist daarom is het belangrijk om te weten wat dit werk je nog meer kan opleveren! Want je zal tijdens deze baan heel veel verschillende skills leren. Kortom: het is een beroep dat jou veel te bieden heeft. Ben jij benieuwd hoe deze job jou verder kan helpen in je loopbaan? Aarzel dan vooral niet om verder te lezen:
Verstand van sales
Wat de meeste mensen wel weten, is dat je bij deze job veel verstand krijgt van sales. Tenminste, dat is wel de bedoeling! Zo krijg je in principe, voordat je begint met werken, trainingen die ervoor zouden moeten zorgen dat je bijvoorbeeld weet hoe je een klant zo lang mogelijk aan de lijn kan houden.
Dit en nog veel meer tactieken zul je gegarandeerd geleerd krijgen. Als je eenmaal bent ingewerkt en doorhebt hoe sales werken, bepaal je natuurlijk zelf welke strategieën je het best kan toepassen om producten of diensten te verkopen aan de klant.
Communicatieve vaardigheden
Aangezien je als callcenter medewerker 9 van de 10 keer bezig bent met klanten, is het belangrijk dat je een ster wordt in communicatie. Natuurlijk wordt er niet van je verwacht dat je op je eerste werkdag al het perfecte praatje hebt aan de telefoon, want dat leer je ook op de werkvloer. Het is natuurlijk fijn als je van nature al goed gebekt bent, maar dit is zeker geen vereiste.
Door met verschillende mensen te bellen, ontwikkel je immers vanzelf communicatieve vaardigheden. Zoals het gezegde gaat: je leert het best, door het gewoon te doen. Dit is zeker het geval bij callcenter werk. En het mooie is: iedere klant is anders! Het zijn juist de verschillen tussen klanten die ervoor zorgen dat je diverse communicatie tactieken leert toe te passen.
Omgaan met vervelende situaties
Net zoals bij haast iedere andere baan, is bij een callcenter de kans altijd aanwezig dat je te maken krijgt met kritische klanten. Dit is in principe een vast gegeven, want niet iedereen kan het altijd met je eens zijn.
Met dit in je achterhoofd is het aan jou om zo goed mogelijk om te gaan met dit soort situaties. Dit kan een uitdaging zien, maar dit soort misschien ‘vervelende’ situaties helpen je ook met hoe je bepaalde gebeurtenissen oplost in het dagelijks leven.
Werken onder druk als de beste
Bij deze job zal je zo nu en dan ook tijdsdruk ervaren. Zo heb je natuurlijk als doel om in een korte tijd zoveel mogelijk klanten binnen te halen. Het is belangrijk om hierop te kunnen anticiperen, want het is een streven dat je genoeg targets haalt. Op deze manier leer je om onder tijdsdruk te werken.